Avocat Radu Mititean, (7) Facebook
LEGISLATIE NOUA – OUG nr. 7/2025 pentru modificarea si completarea OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate
In Monitorul Oficial nr. 208 din 10 martie 2025 s-a publicat OUG nr. 7/2025 pentru modificarea si completarea OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice.
Este un act normativ masiv, ocupand 30 de pagini de Monitor Oficial.
Va trebui analizat cu atentie de toti cei interesati de ariile naturale protejate si de protectia naturii in general.
Este un caz clasic de comportament daunator din partea autoritatilor romane, pentru ca 1. Ca in multe alte cazuri, proiectul legislativ e consecinta unei actiuni de infringement ca urmare a transpunerii incomplete sau eronate de catre Romania a unor directive UE, din cauza incompetentei sau relei-credinte a ministerelor de resort si 2. De fapt nu se justifica vreun OUG, deci eludarea procesului legislativ normal, pentru ca nu exista vreo urgenta reala mare, procedura de infringement fiind declansata in anul 2020 si existand de ani de zile proiectul legislativ de modificare a OUG 57/2007, ras-dezbatut si public si cu diversi factori interesati, cu promisiunea ca va fi curand adoptat ( am redactat si eu amendamente si argumente si mi-am consumat timpul liber in dezbateri de fapt inutile cu Ministerul Mediului, caci de fiecare data au pus inapoi la sertar proiectul). Si acum se precipita doar pentru ca procedura de infringement se apropia de faza judiciara la CJUE dupa ce autoritatile UE s-au lamurit ca autoritatile romane doar amana cu diverse pretexte rezolvarea problemei. Lucrurile reies clar din chiar expunere de motive a OUG:
=========================
Luând în considerare că, la 30 octombrie 2020, Comisia Europeană a trimis României o scrisoare de punere în întârziere în Cauza 2020/2.297 privind transpunerea incorectă în România a Directivei 92/43/CEE,
ţinând cont de faptul că România a răspuns la 26 februarie 2021, iar la 26 mai 2021 a prezentat un proiect de act legislativ care propune soluţii pentru neconcordanţele evidenţiate de Comisie; cazul a fost discutat ulterior în cadrul dialogului privind natura, care s-a desfăşurat online, la 8 decembrie 2021. Cu toate acestea, proiectul de act legislativ nu a fost adoptat, iar România a prezentat un nou proiect la 30 martie 2023. Cazul a fost discutat, de asemenea, cu ocazia reuniunii “pachet” din cadrul dialogului privind natura, care s-a desfăşurat în perioada 23-24 mai 2023 la Bucureşti. În cursul acestei reuniuni, autorităţile române s-au angajat să adopte un proiect de act legislativ care să soluţioneze aspectele de neconformitate sesizate de Comisie. Pentru că acest lucru nu s-a întâmplat, la data de 3.10.2024, Comisia a transmis României avizul motivat în Cauza 2020/2.297 prin care a informat autorităţile române că au la dispoziţie un termen de două luni pentru a transmite un răspuns, respectiv până la 3 decembrie 2024. Autorităţile române au solicitat Comisiei prelungirea termenului de conformare şi Comisia Europeană a confirmat că termenul de răspuns la avizul motivat este data de 3.03.2025.
Întrucât este esenţial ca autorităţile române să depună toate diligenţele în vederea transpunerii corespunzătoare a Directivei 92/43/CEE a Consiliului din 21 mai 1992 privind conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de floră şi faună sălbatică şi să notifice Comisiei actul legislativ de realizare a conformării, înainte de data de 3.03.2025, pentru a evita sesizarea Curţii de Justiţie a Uniunii Europene de către Comisie,
ţinând cont de avizul motivat transmis de către Comisia Europeană în data de 3 octombrie 2024 în Cauza 2020/2.297 – procedura de infringement, având ca obiect neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute în Directiva 92/43/EEC privind conservarea habitatelor şi a speciilor de faună şi floră sălbatică, respectiv neconformitatea transpunerii art. 1 lit. (g) pct. (iv), lit. (i) ultima liniuţă, art. 4 alin. (1), (4) şi (5), art. 6 alin. (1) şi (2), art. 11, art. 12 alin. (1) lit. (b), alin. (3), art. 14 alin. (2), art. 18, art. 22 lit. (a), anexelor I, II şi IV din Directiva 92/43/CEE a Consiliului din 21 mai 1992,
deoarece termenul de răspuns final la avizul motivat este termen de conformare, iar nerespectarea termenului impus are drept consecinţă aplicarea unor sancţiuni financiare statului român, în temeiul art. 260 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
întrucât elementele antemenţionate constituie premisele unei situaţii urgente şi extraordinare, a cărei reglementare nu poate fi amânată şi care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ adecvat, şi având în vedere consecinţa negativă asupra bugetului de stat pe care ar produce-o neadoptarea acestor măsuri,
==========================
Modificarile legislative ar trebui facute in propria initiativa a autoritatilor romane, nu “impinse de la spate” de proceduri de infringement sau de declararea ca neconstitutionale a prevederilor din legi, OG sau OUG care incalca Constitutitia ( si sunt cu sutele !)